Algemene voorwaarden
Lening op afbetaling valt onder Hoofdstuk 1 (Consumentenkrediet) van Titel 4 (Kredietovereenkomsten) van Boek VII van het Wetboek van economisch recht. ALGEMENE VOORWAARDEN (versie juni 2015)Artikel 1 – Verwerking van persoonsgegevens
De volgende bestanden worden geraadpleegd bij het onderzoek van de kredietaanvraag, namelijk het bestand van:
-
Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP), Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.
-
niet-gereglementeerde registraties (ENR), Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.
-
CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV, Rue de la Paix 10, 7030 Saint-Symphorien.
In overeenstemming met de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Mogen de door CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV verzamelde persoonsgegevens van consumenten enkel worden gebruikt in het kader van de toekenning of het beheer van kredieten. Bovendien mogen deze gegevens niet worden gebruikt voor commerciële prospectie. De persoonsgegevens van de consument mogen echter ook worden doorgegeven aan een levensverzekeraar. Maar niet voor directe marketing.
Om informatie te verkrijgen over de financiële situatie en solvabiliteit van consumenten. Raadpleegt de kredietgever daarom de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Alvorens een consumentenkredietovereenkomst te sluiten. Bovendien heronderzoekt de kredietgever elk jaar de solvabiliteit van consumenten op basis van een nieuwe raadpleging van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Als onderdeel van dit proces wordt dan ook het rijksregisternummer van de consumenten gevraagd.
Overeenkomstig artikel VII.148 en volgende van Hoofdstuk 3 van Boek VII van het Wetboek van economisch recht maakt deze overeenkomst bovendien het voorwerp uit van registratie in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Het doel van deze registratie is immers om overmatige schuldenlast van consumenten tegen te gaan door de kredietverstrekker informatie te geven over uitstaande leningen en eventuele wanbetalingen.
De Centrale voor Kredieten aan Particulieren registreert de volgende gegevens:
1° de identiteit van de consument, de kredietgever en, in voorkomend geval, de cessionaris en de zekerheidssteller; 2° de referenties van de kredietovereenkomst; 3° het soort krediet; 4° de kenmerken van de kredietovereenkomst, waarmee de debetstand van de overeenkomst en de evolutie ervan kan bepaald worden; 5° in voorkomend geval, de reden van de wanbetaling zoals meegedeeld door de consument; 6° in voorkomend geval, de betalingsfaciliteiten toegestaan aan de consument.Het belangrijkste doel van de verwerking van persoonsgegevens door de CKP is het bestrijden van overmatige schuldenlast van consumenten. Daartoe zal de CKP:
- a) gegevens over consumentenkredieten en hypothecaire leningen centraliseren; b) relevante informatie doorgeven aan kredietverstrekkers. Die de CKP verplicht moeten raadplegen voordat er een kredietovereenkomst wordt gesloten. Om de financiële situatie en solvabiliteit van de kredietnemer te beoordelen (artikel VII.77 WER); c) deze gegevens verwerken voor statistische doeleinden.
De CKP bestaat uit twee luiken. Met elk een andere bewaartermijn van de gegevens:
-
a) Het positieve luik
Maar wanneer het krediet vervroegd wordt terugbetaald of wanneer de kredietopeningsovereenkomst wordt opgezegd. En in zoverre er na terugbetaling geen nieuwe kredietopneming meer mogelijk is. Stelt de kredietgever de CKP binnen twee werkdagen na terugbetaling van het verschuldigde bedrag hiervan in kennis. De gegevens worden bewaard tot de datum waarop deze communicatie plaatsvindt.
>Na afloop van de bovengenoemde bewaartermijnen worden de gegevens verwijderd.
>We willen er echter op wijzen dat een wanbetaling ernstige gevolgen kan hebben en de bewaartermijn van de gegevens kan verlengen (zie de bewaartermijnen onder het “negatieve luik”).
-
b) Het negatieve luik
>In geval van niet-regularisatie bewaart het negatieve luik van de CKP de gegevens maximaal tien jaar vanaf de datum van de eerste wanbetaling. Ongeacht of de kredietovereenkomst in de tussentijd al dan niet werd geregulariseerd. Indien na afloop van deze maximumtermijn van tien jaar een nieuwe wanbetaling zich voordoet. Begint een nieuwe tienjarige bewaartermijn te lopen vanaf de datum waarop de registratiecriteria van deze nieuwe wanbetaling zijn vervuld. Bij het verstrijken van deze bewaartermijnen worden de gegevens verwijderd.
>Bij de eerste registratie in het negatieve luik wordt de consument hiervan op de hoogte gebracht door de Nationale Bank van België. Die toezicht houdt op de Centrale voor Kredieten aan Particulieren. Overeenkomstig de modaliteiten bepaald door de Koning hebben consumenten en zekerheidsstellers gratis toegang tot de gegevens die op hun naam zijn geregistreerd en kunnen ze vrij en kosteloos de verbetering van onjuiste gegevens vragen. In geval van een vraag tot rectificatie is de Bank verplicht deze aanvraag over te maken aan de persoon bedoeld in artikel VII.149. Eerste en derde lid, die de gegevens heeft verstrekt en die verantwoordelijk is voor de juiste inhoud ervan. Indien nodig vraagt deze persoon aan de CKP om de geregistreerde gegevens te corrigeren. In geval van rectificatie is de Bank verplicht deze rectificatie mee te delen aan de personen die inlichtingen van de CKP hebben verkregen en die de geregistreerde persoon aanduidt.
Dit recht op persoonlijke toegang kan op drie manieren worden uitgeoefend:
– Via internet, met behulp van je elektronische identiteitskaart – Per brief, met een recto-versokopie van je identiteitskaart, gericht aan: Nationale Bank van België Centrale voor Kredieten aan Particulieren Berlaimontlaan 14 1000 Brussel– In de kantoren van de Nationale Bank, op vertoon van je identiteitskaart:
- o NBB Antwerpen, Leopoldplaats 8, 2000 Antwerpen
- o BNB Bergen, Frère Orbanlaan 26, 7000 Bergen
- o NBB Brussel, Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel
- o NBB Hasselt, Eurostraat 4, 3500 Hasselt
- o NBB Kortrijk, President Kennedypark 43, 8500 Kortrijk
- o NBB Luik, place Saint-Paul 12-16, 4000 Luik
Als u een onregelmatigheid opmerkt, kunt u gratis contact opnemen met:
1° de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL) Stuur hiervoor een – gedateerde en ondertekende – brief aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, met een beschrijving van je klachten. Zorg ervoor dat je bij je brief alle informatie voegt die de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer nodig heeft om zich een nauwkeurig beeld van de situatie te vormen. of 2° de FOD Economie, Algemene Directie Economische Inspectie U kunt daartoe online, per fax of brief contact opnemen met de FOD Economie: FOD Economie, Kmo, Middenstand en Energie. Algemene Directie Economische Inspectie, Centrale Diensten – Front Office, NG III, 3e verdieping Koning Albert II-laan 16 in 1000 Brussel Tel.: 02 277 54 85 Fax: 02 277 54 52 E-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be 3° Crédit Populaire Européen Stuur hiervoor een – gedateerde en ondertekende – aangetekende brief naar Crédit Populaire Européen bv. Rue de la Paix 10, 7030 Saint-Symphorien. Consumenten die bij het sluiten van de kredietovereenkomst niet in België gedomicilieerd waren. Worden geïnformeerd dat hun wanbetalingen niet zullen worden geregistreerd in het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België. Maar wel in het bestand van niet-gereglementeerde registraties (ENR-bestand) van de Nationale Bank van België. De consument heeft gratis toegang tot de op zijn naam geregistreerde gegevens en kan vrij en kosteloos verzoeken om een rectificatie. En verwijdering van de op zijn naam geregistreerde gegevens door bij zijn verzoek een leesbare. Recto-versokopie van zijn identiteitskaart (eventueel van zijn verblijfsvergunning of paspoort) te voegen. alsook elk document dat de gegrondheid van dit verzoek rechtvaardigt.Artikel 2 – Sluiting van het contract
Identiteit van de kredietgever
CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV is de kredietverstrekker. Overeenkomstig artikel I.9 van het Wetboek van economisch recht wordt de kredietgever gedefinieerd als elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die krediet verleent in het kader van zijn of haar handels- of beroepsactiviteiten, met uitzondering van de persoon die een kredietovereenkomst aanbiedt of aangaat wanneer die overeenkomst het voorwerp uitmaakt van een onmiddellijke overdracht of subrogatie ten gunste van een erkende of geregistreerde kredietgever aangewezen in de overeenkomst.
Betalingen en correspondentie
Betalingen door de consument komen uitsluitend toe aan de kredietverstrekker. Zodra het contract is ondertekend, is de kredietverstrekker het enige aanspreekpunt van de consument voor vragen of verduidelijkingen over de kredietovereenkomst.
Alle informatie en correspondentie vindt plaats tussen de kredietgever en de consument (en, indien van toepassing, de zekerheidssteller). Alleen betalingen aan CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV ontslaan de consument rechtsgeldig van zijn verplichtingen die voortvloeien uit de kredietovereenkomst.
Tussenpersonen
Artikel VII.78, §2 van het Wetboek van economisch recht verplicht de kredietgever om alle tussenpersonen te vermelden die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van een kredietovereenkomst.
Rol van de kredietmakelaar
De kredietmakelaar is een kredietbemiddelaar die geen verbonden agent is. Het is een natuurlijke persoon of rechtspersoon die niet als kredietverstrekker optreedt en die, in het kader van zijn of haar handels- of beroepsactiviteiten, tegen een vergoeding in de vorm van geld of enig ander overeengekomen economisch voordeel:
a) kredietovereenkomsten presenteert of voorstelt aan consumenten;
b) consumenten bijstaat door voorbereidende werkzaamheden, behalve die bedoeld onder a), te verrichten voor kredietovereenkomsten;
c) namens de kredietgever kredietovereenkomsten sluit met consumenten. Wordt hiermee gelijkgesteld de persoon die kredietovereenkomsten aanbiedt of toestaat, wanneer deze overeenkomsten het voorwerp uitmaken van een onmiddellijke overdracht of subrogatie ten gunste van een andere erkende of geregistreerde kredietgever die in de overeenkomst wordt aangewezen.
Rol van de subagent
De subagent handelt namens en onder de volledige en onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid van de kredietbemiddelaar.
Totstandkoming van de overeenkomst
De kredietovereenkomst is gesloten zodra ze door alle partijen is ondertekend.
Aansprakelijkheid van consumenten
Consumenten zijn hoofdelijk aansprakelijk ten opzichte van CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV, zowel voor de verplichtingen die voortvloeien uit het contract als voor de verplichtingen die kunnen voortvloeien uit de niet-uitvoering ervan, onder voorbehoud van artikel VII.109, Titel 4 van Boek VII van het Wetboek van economisch recht.
Als de kredietnemers echtgenoten zijn, is de toestemming van beiden noodzakelijk in alle gevallen waarin de wet voorziet, en in het bijzonder krachtens artikel 1414, 2° d) en e) van het Burgerlijk Wetboek.
Consumenten verbinden zich ertoe het geleende bedrag plus de totale kosten terug te betalen volgens de voorwaarden van dit contract en de bijgevoegde aflossingstabel.
Verstrekking van aflossingstabel
De consument heeft het recht om, op verzoek en kosteloos, op elk moment tijdens de looptijd van de overeenkomst de aflossingstabel van zijn krediet te ontvangen. Dit verzoek moet aangetekend worden verzonden.
In de bepalingen van deze algemene voorwaarden verwijst de term “consument”, waar van toepassing, naar alle consumenten.
Artikel 3 – Herroepingsrecht
Uitoefening van het herroepingsrecht
De consument heeft het recht de kredietovereenkomst zonder opgave van redenen te herroepen binnen een termijn van veertien dagen vanaf:
-
de eerste dag waarop de kredietovereenkomst is gesloten;
-
of vanaf de tweede dag waarop hij de contractuele bedingen en voorwaarden en de informatie in artikel VII.78 van het Wetboek van economisch recht heeft ontvangen, indien die dag valt na de datum vermeld in 1°.
Hij brengt de kredietgever (CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV, Rue de la Paix 10, 7030 Saint-Symphorien) hiervan per aangetekende brief op de hoogte. De termijn van veertien dagen wordt geacht te zijn nageleefd als de kennisgeving vóór het verstrijken van deze termijn is verzonden.
Gevolgen van de herroeping
Wanneer de consument dit recht uitoefent, moet hij het geleende bedrag gelijktijdig terugbetalen, en uiterlijk dertig kalenderdagen nadat hij de kredietgever van de herroeping in kennis heeft gesteld. De verschuldigde rente wordt berekend op basis van de overeengekomen debetrentevoet (zie pagina 1 van het contract). In geval van herroeping bedraagt de rente per dag 0 euro.
Betalingen die na het sluiten van de kredietovereenkomst zijn gedaan, worden binnen dertig dagen na de herroeping aan de consument terugbetaald. De kredietgever heeft geen recht op een andere vergoeding van de consument, met uitzondering van de vergoeding voor niet voor terugbetaling in aanmerking komende kosten die de kredietgever eventueel aan een overheidsinstelling heeft betaald.
De herroeping van de kredietovereenkomst brengt van rechtswege de ontbinding van de bijgevoegde overeenkomsten met zich mee.
Herroeping bij gekoppelde overeenkomsten (levering van goederen of diensten)
Indien de consument een contract voor de levering van goederen of de verrichting van diensten heeft herroepen, is hij niet langer gebonden aan de daarmee gelieerde kredietovereenkomst.
Indien de onder een gelieerde kredietovereenkomst vallende goederen of diensten:
-
niet worden geleverd;
-
slechts gedeeltelijk worden geleverd;
-
of niet in overeenstemming zijn met het contract voor de levering van goederen of diensten;
heeft de consument het recht om, met het oog op de uitvoering van het contract, verhaal uit te oefenen bij de kredietgever, indien hij niet de genoegdoening heeft gekregen waarop hij overeenkomstig de wet of het contract voor de levering van goederen of het verrichten van diensten recht heeft, na zijn rechten te hebben doen gelden jegens de leverancier respectievelijk de dienstverrichter.
Voorwaarden om verhaal uit te oefenen jegens de kredietgever
Elk verweermiddel kan ten opzichte van de kredietgever slechts worden ingeroepen op voorwaarde dat:
-
de consument geen genoegdoening heeft gekregen binnen een maand na de datum van verzending van een aangetekende brief aan de leverancier of de dienstverlener;
-
de consument aan de kredietgever heeft meegedeeld dat, als hij geen genoegdoening krijgt van de verkoper van de goederen of de dienstverlener overeenkomstig 1°, hij de nog verschuldigde betalingen op een geblokkeerde rekening zal storten.
Artikel 4 – Voorwaarden voor kredietopneming
Het kredietbedrag wordt betaald door overschrijving op de rekening van de consument nr. ………………………………………., zoals meegedeeld door de kredietnemer, zodra aan alle opschortende voorwaarden is voldaan en de waarborgen zijn gevestigd. Het krediet dient zo nodig ook om de door de consument gekozen verzekering en/of de lopende leningen van de consument te financieren. CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV verbindt zich ertoe de consument(en) de fondsen in één keer ter beschikking te stellen vanaf de datum van ondertekening van deze kredietovereenkomst, zodra aan alle opschortende voorwaarden is voldaan en de vereiste zekerheden zijn verkregen. De terbeschikkingstelling van het geleende bedrag aan gelijk welke vermelde consument in de kredietovereenkomst ontslaat de kredietverstrekker van zijn verplichtingen. Indien de kredietovereenkomst wordt gebruikt om een specifiek goed of een specifieke dienst te financieren, wordt de kredietgever ontheven van zijn verplichtingen door het geleende bedrag ter beschikking te stellen van de verkoper of dienstverlener, nadat de kredietgever door middel van een door de consument gedateerd en ondertekend document in kennis is gesteld van de levering of dienstverlening. De kredietgever treedt, bij betaling van het verschuldigde bedrag aan de verkoper, in de rechten en vorderingen van deze laatste, zoals (maar niet beperkt tot) het voorrecht van de onbetaalde verkoper en het eigendomsvoorbehoud dat de verkoper eventueel in de koopovereenkomst heeft bedongen. De betrokken verkoper kan alleen door de consument, en niet door de kredietgever, als derde partij worden aangeduid.Artikel 5 – Termijnen
De eerste afbetaling is verschuldigd een maand nadat het geleende bedrag beschikbaar is gesteld (zie pagina 1 van het contract). Volgende afbetalingen worden op dezelfde dag van de volgende maanden betaald. De maandelijkse afbetalingen worden overgeschreven op de bankrekening BE…………………………… van CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV via een doorlopende opdracht. Betalingen aan derden zijn niet bevrijdend.Artikel 6 – Betalingsachterstand
Gevolgen van wanbetaling
Wanbetaling kan ernstige gevolgen hebben (bijv. gedwongen verkoop) en kan het onmogelijk maken om nog krediet te krijgen.
Betalingsachterstand zonder contractontbinding
In geval van een eenvoudige betalingsachterstand die niet leidt tot de ontbinding van het contract, noch tot het verval van de termijnbepaling, zijn de volgende bedragen verschuldigd:
-
het vervallen en niet-betaalde kapitaal;
-
het bedrag van de vervallen en niet-betaalde totale kosten van het krediet;
-
het bedrag van de overeengekomen nalatigheidsinterest, d.w.z. de toegepaste debetrentevoet vermeerderd met een coëfficiënt van 10% berekend op het vervallen en niet-betaalde kapitaal;
-
de kosten van aanmaningsbrieven en ingebrekestellingen à rato van één verzending per maand per consument, geraamd op een forfaitair bedrag van 7,50 euro per brief, vermeerderd met de op het moment van verzending geldende portokosten.
Opzegging van de overeenkomst bij ernstige betalingsachterstand of overtreding
Indien de consument ten minste twee termijnbedragen of een bedrag gelijk aan 20% van het totale af te lossen bedrag niet heeft betaald en hij één maand na het versturen van een aangetekende zending met ingebrekestelling zijn verplichtingen niet is nagekomen;
Of indien hij de roerende lichamelijke zaak vervreemdt voordat de prijs is betaald, of indien hij ze gebruikt op een wijze die in strijd is met de bepalingen van de overeenkomst, terwijl de kredietgever zich de eigendom ervan had voorbehouden;
Heeft de kredietgever het recht de kredietovereenkomst van rechtswege op te zeggen en onmiddellijke betaling te eisen van:
-
het nog verschuldigde saldo;
-
het bedrag van de vervallen en niet-betaalde totale kosten van het krediet;
-
het bedrag van de overeengekomen nalatigheidsinterest, d.w.z. de toegepaste debetrentevoet vermeerderd met een coëfficiënt van 10% berekend op het vervallen en niet-betaalde kapitaal;
-
een vergoeding berekend op het nog verschuldigde saldo van:
-
10% (van de schijf van het nog verschuldigde saldo tot 7.500 euro);
-
5% (van de schijf van het nog verschuldigde saldo boven 7.500 euro).
-
Nietigverklaring bij onvolledige informatieverstrekking
De consument erkent dat hij ervan op de hoogte is dat de rechter de kredietovereenkomst nietig kan verklaren ten nadele van de consument die niet de volledige en juiste informatie heeft verstrekt aan de kredietgever, hoewel die erom had gevraagd met de bedoeling de financiële situatie, afloscapaciteit en lopende financiële verplichtingen van de consument te kunnen beoordelen.
Artikel 7 – Einde van het contract
De consument kan de kredietovereenkomst te allen tijde beëindigen door een vervroegde terugbetaling (zie artikel 8).Artikel 8 – Vervroegde terugbetaling
Recht op vervroegde terugbetaling
De consument kan de lening te allen tijde geheel of gedeeltelijk vervroegd aflossen. Hij stelt de kredietgever ten minste tien dagen vóór de terugbetaling per aangetekende brief in kennis van zijn voornemen.
Vergoeding bij vervroegde terugbetaling
In geval van volledige of gedeeltelijke vervroegde aflossing is de consument een vergoeding verschuldigd gelijk aan:
-
1% van het vervroegd afgeloste kapitaalbedrag indien de periode tussen de vervroegde aflossing en de overeengekomen einddatum van het contract meer dan een jaar bedraagt;
-
0,5% van het vervroegd afgeloste kapitaalbedrag indien deze periode niet meer dan een jaar bedraagt.
De vergoeding mag in geen geval hoger zijn dan het rentebedrag dat de consument zou hebben betaald in de periode tussen de vervroegde aflossing en de overeengekomen einddatum van de kredietovereenkomst.
Mededeling van het bedrag van de vergoeding
De kredietgever deelt de consument het bedrag van de gevorderde vergoeding mee op een duurzame gegevensdrager binnen tien dagen na ontvangst van de brief waarin de consument zijn voornemen kenbaar maakt om het krediet vervroegd af te lossen. Deze mededeling omvat de berekening van de vergoeding.
Toerekening van betalingen
De gedeeltelijke of volledige terugbetaling wordt eerst in mindering gebracht van:
-
de vervallen bedragen (nalatigheidsinteresten, verstreken termijnen);
-
de wederbeleggingsvergoeding.
Het resterend deel wordt in mindering gebracht van het verschuldigd blijvend saldo op de dag van betaling.
Uitzonderingen op de wederbeleggingsvergoeding
Er is geen wederbeleggingsvergoeding verschuldigd indien, door toepassing van de artikelen VII.194, VII.195, VII.196, VII.200 of VII.201 van Boek VII van het Wetboek van economisch recht, de verplichtingen van de consument werden verminderd tot de prijs bij contante betaling of tot het ontleende bedrag, of in geval van een terugbetaling in uitvoering van een verzekeringsovereenkomst die contractueel de terugbetaling van het krediet waarborgt.
Opschorting en weigering kredietopneming door kredietgever
Op basis van artikel VII.98, §2 van het Wetboek van economisch recht kan de kredietgever in geval van ernstige en bewezen nalatigheid (fraude, valsheid in geschrifte, vertrouwensbreuk, enz.) het verweermiddel van niet-nakoming inroepen om zijn verplichtingen op te schorten en kredietopneming te weigeren in afwachting van de beslissing van de rechtbank aangaande het verzoek tot ontbinding.
Artikel 9 – Adressen
Alle kennisgevingen uit hoofde van dit contract moeten, naargelang het geval, worden gericht hetzij aan de maatschappelijke zetel van CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV, hetzij aan het thuisadres van de consument die in dit contract wordt vermeld, of het laatst bekende thuisadres. De consument verbindt zich ertoe de kredietgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van elke adreswijziging en/of verandering van werkgever.Artikel 10 – Overdracht van schuldvordering
Tot zekerheid van de verplichtingen die krachtens deze overeenkomst op hem rusten, draagt de consument al zijn huidige of toekomstige vorderingen op derden over aan de kredietgever, en in het bijzonder de opbrengst van de verkoop van roerende of onroerende goederen, vergoedingen van de sociale zekerheid, schadevergoedingen na een ongeval, huurgelden, pachtgelden, bankdeposito’s, spaarrekeningen, postcheques, zonder dat deze opsomming volledig is. De overdracht van het overdraagbare en voor beslag vatbare gedeelte van de bezoldiging in de zin van de wet van 12 april 1965, en van de pensioenen, uitkeringen en vergoedingen bedoeld in artikel 1410, §1 van het Gerechtelijk Wetboek, wordt overeenkomstig de wet bij afzonderlijke akte geregeld.Artikel 11 – Overdracht – subrogatie
Onverminderd de toepassing van artikelen VII.102, VII.103, VII.104 van Boek VII van het Wetboek van economisch recht, behoudt de kredietgever zich het recht voor om zijn rechten geheel of gedeeltelijk over te dragen of om een derde geheel of gedeeltelijk in deze rechten te laten treden.Artikel 12 – Volmacht
De consumenten geven elkaar volmacht om alle kennisgevingen en aanmaningen uit te voeren of in ontvangst te nemen.
Artikel 13 – Bewijs van de kredietovereenkomst
De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de bewijskracht van een digitale kopie dezelfde is als het origineel contract.
Dit betreft een digitale kopie van het originele ondertekende contract.
Artikel 14 – Wederkerigheid van schadebedingen
De schadebedingen en kosten waarnaar in deze overeenkomst wordt verwezen, zijn wederkerig.
Dit geldt als de kredietgever of de consument zijn verplichtingen niet nakomt.
Artikel 15 – Toepasselijk recht
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Meer bepaald door Hoofdstuk 1 van Titel 4 van Boek VII van het Wetboek van economisch recht.
Consumenten die hun gewone verblijfplaats in het buitenland hebben, kiezen uitdrukkelijk voor de toepassing van het Belgisch recht.
Dit geldt op het moment van ondertekening van het contract.
De consument verklaart dat de kredietaanvraag in België werd ingediend.
Artikel 16 – Klachtenprocedure
De consument kan een klacht schriftelijk richten aan de klachtendienst van de kredietgever (CREDIT POPULAIRE EUROPEEN BV, Rue de la Paix 10, 7030 Saint-Symphorien). Als de consument er niet in slaagt het geschil met de kredietgever op te lossen, kan hij zich gratis wenden tot Ombudsfin, Belliardstraat 15-17, bus 8 in 1040 Brussel, tel. 32 2 545 77 70, fax: 32 2 545 77 79, e-mail: Ombudsman@ombudsfin.be,, alsook tot de FOD Economie, Kmo, Middenstand en Energie – Algemene Directie Economische Inspectie, North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel, fax: 02 277 54 52, e-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be. Consumenten kunnen een klachtenformulier downloaden via http://statbel.fgov.be/nl of rechtstreeks een klacht indienen via de website https://economie.fgov.be/nl. Een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil kan ook bij de Consumentenombudsdienst worden ingediend per brief, per fax, via elektronische post of ter plaatse op bovenstaande adressen.Artikel 17 – Toezichthoudende autoriteit
FOD Economie, Kmo, Middenstand en Energie – Algemene Directie Economische Inspectie – North Gate III, Koning Albert II-laan 16, 1000 Brussel.Artikel 18 – Antiwitwasbepaling
Deze overeenkomst kan door de rechtbank worden ontbonden ten nadele van de consument.Dit indien blijkt dat de consument niet voldoet aan de voorwaarden opgelegd door de wet van 11 januari 1993.
Deze wet betreft de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld.
Ze heeft ook betrekking op de financiering van terrorisme.
De beëindiging van deze overeenkomst betekent dat de partijen moeten worden teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie.
Dit is de situatie waarin zij zich bevonden voordat de overeenkomst werd gesloten.
Artikel 19 – Centraal aanspreekpunt
Artikel 322, §3 WIBIngevoegd door de wet van 14 april 2011 houdende diverse bepalingen.
Vervolgens gewijzigd door de wetten van 28 december 2011 en 29 maart 2012.
Deze wet verplicht bank-, spaar- en kredietinstellingen die actief zijn in België.
Deze instellingen moeten eenmaal per jaar bepaalde gegevens meedelen over klanten en hun rekeningen/contracten aan een centraal aanspreekpunt (CAP).
Dit centraal aanspreekpunt wordt onderhouden door de Nationale Bank van België (NBB).
Deze is gevestigd aan de Berlaimontlaan 14 in 1000 Brussel.
Het is bedoeld om belastingambtenaren te helpen bij het vaststellen en innen van belastingen.
Belastingambtenaren kunnen volgens strikt wettelijke procedures nagaan bij welke instellingen belastingplichtigen rekeningen of contracten hebben.
Zo kunnen ze deze instellingen om aanvullende informatie daarover vragen.
In het specifieke geval van kredieten geldt deze verplichting voor gegevens over kredieten aangegaan vanaf 1 januari 2014.
Consumenten hebben het recht om bij de NBB de gegevens te raadplegen die op hun naam werden geregistreerd.
Als deze gegevens onjuist zijn of ten onrechte werden geregistreerd, heeft de consument het recht ze te laten corrigeren.
Hij kan ze ook laten verwijderen door de financiële instelling die ze aan het CAP heeft verstrekt.
Het CAP bewaart de gegevens maximaal acht jaar vanaf:
-
de afsluitingsdatum van het laatste kalenderjaar waarin nog gegevens over de klant werden meegedeeld (identificatiegegevens van de klant);
-
de afsluitingsdatum van het kalenderjaar waarin het contract is beëindigd of ontbonden (gegevens over de contracten).
Cookies
Om de goede werking van deze website te garanderen, moeten we soms kleine gegevensbestanden opslaan.
Deze gegevensbestanden worden opgeslagen op de apparatuur van onze gebruikers.
De meeste grote websites doen hetzelfde.
Wat is een cookie?
Een cookie is een klein tekstbestand dat websites opslaan op je computer of mobiel toestel wanneer je ze bezoekt.
Hierdoor kunnen deze websites je acties en voorkeuren onthouden (gebruikersnaam, taal, lettergrootte en andere weergave-instellingen).
Deze voorkeuren worden voor een bepaalde periode onthouden.
Zo hoef je deze informatie niet telkens opnieuw in te voeren wanneer je deze websites bezoekt.
Je hoeft ze ook niet opnieuw in te voeren wanneer je van de ene webpagina naar de andere navigeert.
Bijvoorbeeld:
Sommige van onze webpagina’s gebruiken cookies om het volgende op te slaan:
Wat je schermvoorkeuren zijn, zoals contrast en lettergrootte.
Of u al hebt geantwoord op de vraag of de inhoud nuttig voor u was (zodat ze niet opnieuw wordt gesteld).
Of u ermee hebt ingestemd dat we cookies gebruiken op deze website.
Daarnaast gebruiken bepaalde video’s op onze webpagina’s cookies.
Deze cookies verzamelen anonieme statistieken over hoe u op de webpagina bent gekomen en welke video’s u hebt gezien.
Deze cookies zijn niet essentieel voor de werking van de website, maar ze vergemakkelijken het surfen.
Je kunt ze blokkeren of verwijderen.
Daardoor loopt u echter het gevaar dat bepaalde onderdelen van de website niet meer goed werken.
De informatie in de cookies is niet bedoeld om u persoonlijk te identificeren.
We hebben volledige controle over deze gegevens.
We gebruiken deze cookies nooit voor andere doeleinden dan de hierboven vermelde.