Financiële Reclame
Ontdek hoe de wet financiële reclame definieert en welke regels er gelden, vooral wanneer het gaat om vergelijkende reclame bij kredieten.
Vraag nu jouw gratis simulatie aan voor een Persoonlijke LeningFinanciële Reclame
Volgens de wet wordt reclame gedefinieerd als “iedere mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks ten doel heeft de verkoop van producten te bevorderen, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemiddelen” (art. I.8 § 13 van het Wetboek van economisch recht). Het is dus een ruim begrip.
Vergelijkende Reclame
Vergelijkende reclame is “elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd” (art. I.8 § 14 van het Wetboek van economisch recht). Onder bepaalde voorwaarden is dit toegestaan, mits er een objectieve vergelijking wordt gemaakt.
Vergelijk goederen of diensten die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel bestemd zijn.
Vergelijk op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken, zoals de prijs.
Bij financiële diensten moet vergelijkende reclame niet alleen voldoen aan de algemene wettelijke bepalingen, maar ook aan sectorspecifieke voorschriften. Reclame en promoties voor leningen en kredietbemiddeling vallen namelijk onder aparte regelgeving, zodat consumenten correct en transparant geïnformeerd worden.